Gepubliceerd op 03 okt 2022

Gevaar voor brand en CO-vergiftiging

Uit de statistieken blijkt dat de meeste woningbranden traditioneel in oktober gebeuren. De oorzaak ervan is de verwarming.
En dit najaar zijn we allemaal ook op zoek naar goedkopere alternatieven voor olie, aardgas of elektriciteit.
Om tegen het eerste koude weer aan te kunnen, steek het huis liefst niet in brand!

Met vaste verwarmingstoestellen (kolen- of houtkachel, open haard, gasconvector, verwarmingsketel...) moet je ook letten op het onderhoud en de goede staat van de schoorsteen? Houd de schoorsteentrek zeken in de gaten.
Maar voordat je de ketel weer aanzet, wat dacht je van een klein beetje warmte van een klein draagbaar apparaat?  Pas op: petroleum- of alcoholkachels en butaankachels zijn niet zonder gevaar. Bij verbranding produceren ze CO en aangezien ze niet op een schoorsteen zijn aangesloten, verspreidt het gas zich door de hele kamer. CO is een geur- en kleurloze moordenaar!
Steek je huis niet in brand!
Pas op: verplaatsbare toestellen worden gemakkelijk omgestoten of verplaatst, vaak te dicht bij brandbare materialen. Voorzicht voor killes, verstrooiden, spelende kinderen en dieren.
Het vullen van reservoirs met licht ontvlambare vloeistoffen of het vervangen van een butaanfles moeten zonder haast of wanorde gebeuren.

Dus lees onze adviezen en warm je op met de nodige informatie

fiche_2022_1 verwarming fiche_2022_2_verwarming fiche_2022_3_verwarming

vrijuit_2022-1.pdf

Raadpleeg onze fiches ANPI in de abonneesgedeelte.