Contacteer ons!
Gepubliceerd op 28 feb 2022

Drie branden van elektrische voertuigen in een paar dagen tijd hebben de krantenkoppen gehaald.

Maandag 14/02 - Rond 19u30 is brand ontstaan in de kelder van een vier verdiepingen tellend pand in Laken. Volgens Walter Derieuw, woordvoerder van de DBDMH doorgegeven door BELGA, zou de oorsprong van de brand in verband kunnen worden gebracht met een kortsluiting in de batterij van de elektrische fiets, die omringd was door brandbare spullen. De batterij van de fiets laadde niet op. De kelder was niet uitgerust met een rookmelder.
https://www.bruzz.be/samenleving/elektrische-wagen-vat-vuur-ondergrondse-parking-ravensteinstraat-2022-02-12

Donderdag 10/02 - Een elektrische scooter geparkeerd op de openbare weg vloog in brand, waarschijnlijk door een thermische reactie in de accu. Een nabij geparkeerde auto werd beschadigd. Pogingen van de brandweer om het vuur te doven hadden geen succes, en de scooter werd uiteindelijk ondergedompeld in een container gevuld met water alvorens te worden verplaatst.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220210_96045537

Zaterdag 12/02 - Elektrische auto veroorzaakt grote brand in parkeergarage
Een elektrische auto is in brand gevlogen op niveau -3 van een parkeergarage in het centrum van Brussel. Het karkas moest worden ondergedompeld in een bak met water.
https://www.bruzz.be/samenleving/elektrische-wagen-vat-vuur-ondergrondse-parking-ravensteinstraat-2022-02-12

Volgens voorlopige informatie was geen van de drie betrokken voertuigen geladen op het moment van de brand...

Nog een interessante brand...
Woensdag 18/02 - Brand op het autoschip FELICITY ACE
Het autoship Felicity Ace staat nog steeds in brand. De vele elektrische auto's aan boord maken het blussen van de brand nog moeilijker.
https://www.standaard.be/cnt/dmf20220221_94217429

Het draait ook allemaal om preventie

In de pers wordt regelmatig melding gemaakt van gevallen van brand in elektrische voertuigen. Het geval van auto's is vrij goed bekend, maar hoe zit het met de steeds vaker voorkomende kleine voertuigen die zijn uitgerust met lithium-ionbatterijen?
Terwijl openbare steps en scooters gewoonlijk buiten op de openbare weg worden geparkeerd, geven particuliere eigenaars er de voorkeur aan ze veilig te parkeren en op te laden in een garage, kelder of andere overdekte locatie. Sommigen aarzelen niet om ze in hun kantoor of huiskamer op te laden. Zij beseffen vaak niet dat de batterij warm kan worden en plotseling vlam kan vatten.
Dit type brand is zeer hevig, de vlammen kunnen zich snel verspreiden. Daar komt nog bij dat deze vervoermiddelen overdag worden gebruikt en dus vaak 's nachts worden opgeladen.

Aan de ene kant biedt de regelgeving momenteel weinig hulp aan gebouwbeheerders en preventieadviseurs bij het omgaan met deze nieuwe brandrisico's.
Anderzijds moeten de gebruikers, die zelden worden geïnformeerd over de "verborgen" gevaren van batterijen, bewust worden gemaakt van deze risico’s en enkele basisregels in acht nemen.

  • Onderschat het risico niet! De lithium-ion accu van je fiets, scooter, hoverboard of elektrische step kan plotseling vlamvatten. De uitbarsting zal hevig zijn en kan snel ontaarden in een brand die moeilijk onder controle te krijgen is met conventionele huishoudelijke brandblusapparaten.
  • De pyrolysegassen die bij deze branden vrijkomen, zijn giftig en worden vaak niet volledig verbrand. De plotselinge aanwezigheid van zuurstof (brekend venster bv.) kan een vaak onverwacht vlamoverslagverschijnsel veroorzaken dat leidt tot een wijdverspreide en zeer snelle ontbranding van de betrokken ruimten.
  • Let op batterijen die een schok hebben gehad of beschadigd zijn. Bij een exotherme reactie is het waarschijnlijk dat er een vertraagd effect optreedt, waarvan de duur soms onverwacht is (uren)!

Te lezen en te herlezen in het EXPERT abonneegedeelte

 

 

 

Kwaliteitsmerken