Gepubliceerd op 06 mei 2021

Sinds het begin van de COVID-pandemie in maart 2020 zijn er over de hele wereld verschillende ziekenhuisbranden geweest, waarbij bijna 70 mensen zijn omgekomen. Sinds de cijfers van 2020 is de menselijke tol verder opgelopen met de brand in het ziekenhuis van Bagdad in Irak op 24 april 2021, waarbij 82 patiënten omkwamen en meer dan 110 gewond raakten in de COVID-afdeling.
Ter herinnering: op 19 december 2020 zijn 10 patiënten om het leven gekomen bij een brand veroorzaakt door een beademingsapparaat met hoge zuurstofstroom in Gaziantep, Turkije.
In november 2020 zijn 10 Covid-patiënten omgekomen bij een brand in de intensive care in Peatra Niamt, Roemenië.

Het Joint Research Centre's Major Accident Hazards Bureau (JRC MAHB) van de Europese Commissie heeft sinds het voorjaar van 2020 bijna 20 ziekenhuisbranden geteld waarbij zuurstof verrijkte atmosferen betrokken waren. Acht daarvan hebben geleid tot meerdere dodelijke slachtoffers.

Hoewel het vuur in de meeste gevallen onder controle kon worden gehouden, werd de zorg onderbroken en moesten personeel en kritieke patiënten worden geëvacueerd.

De deskundigen wijzen op dezelfde verzwarende factoren: gebrek aan routine en controle bij het gebruik van de apparatuur en het niet opvolgen van instructies en veiligheidsvoorschriften door slecht of onvoldoende opgeleid personeel.

Raadpleeg het artikel "Risk of oxygen-related fires in hospitals treating Covid-19 patients"  -( Een nieuwe versie van dit artikel werd gepubliceerd op 3 mei 2021).

En ons artikel “Zuurstoftherapie thuis en brandrisico” in  FIRE & Security Alert Magazine nr 21 december 2020.