Gepubliceerd op 04 apr 2024

Fabrieksacceptatietest (Factory Acceptance Test)

De fabrieksacceptatietest, algemeen bekend als Factory Acceptance Test (FAT), is een validatieprocedure die garandeert dat elke nieuw geproduceerde apparatuur voldoet aan de eisen gespecificeerd vóór de levering aan de klant. Deze fase is essentieel aangezien de test zekerheid biedt dat het eindproduct voldoet aan de verwachtingen en optimaal functioneert zodra het geïnstalleerd is. Over het algemeen wordt deze operatie uitgevoerd door kwaliteitsmanagers, ingenieurs, operators, of het onderhoudspersoneel van het bedrijf.

Wat zijn de doelstellingen van de fabrieksacceptatietest?

1. Nagaan of het product conform is met de contractuele specificaties en eisen van de klant. Dit omvat het valideren van de functionaliteiten, prestaties, veiligheid en kwaliteit van de apparatuur.
  2. Eventuele defecten of problemen opsporen en rechtzetten vóór de levering (zoals bijvoorbeeld fabricagefouten, prestatieproblemen, enz.). Dit laat aldus toe interventies op locatie te voorkomen wanneer de installatie voltooid is.
  3. De risico's en kosten voor installatie en inbedrijfstelling beperken. Een succesvolle fabrieksacceptatietest zorgt voor een vlotte opstart van de apparatuur.
  4. Het vertrouwen tussen klant en leverancier versterken. De fabrieksacceptatietest laat de klant toe zich ervan te vergewissen dat het product dat hij ontvangt, voldoet aan zijn verwachtingen, en laat de leverancier toe zijn expertise en zijn inzet voor kwaliteit aan te tonen.

Hoe verloopt een fabrieksacceptatietest?

Er bestaat niet één enkele procedure voor het uitvoeren van een fabrieksacceptatietest. Het verloop van een fabrieksacceptatietest kan immers variëren naargelang van de complexiteit van de apparatuur en van de eisen van de klant. Niettemin zijn de volgende stappen belangrijk om in overweging genomen te worden en moeten deze strikt opgevolgd worden:

1. Planning en voorbereiding: De klant en de leverancier definiëren samen de doelstellingen van de FAT, de uit te voeren tests en de acceptatiecriteria.
  2. Uitvoeren van de tests: De tests worden uitgevoerd door de leverancier, in aanwezigheid van de klant of zijn vertegenwoordigers.
  3. Analyse van de resultaten: De testresultaten worden geanalyseerd en gedocumenteerd.
  4. Correcties en aanpassingen: Indien er defecten worden gedetecteerd, neemt de leverancier de nodige maatregelen om deze te corrigeren vóór de levering.
  5. Productacceptatie: Indien het product voldoet aan de eisen van de klant, wordt het geaccepteerd en is het klaar om geleverd te worden.

Welke belangrijke punten moet men onthouden om een goede fabrieksacceptatietest uit te voeren?

1. Communicatie en samenwerking: Communicatie en samenwerking tussen de klant en de leverancier zijn essentieel voor een succesvolle FAT.
  2. Nauwkeurigheid en documentatie: De fabrieksacceptatietest moet rigoureus worden uitgevoerd en gedocumenteerd.
  3. Flexibiliteit en aanpassingsvermogen: Het is belangrijk om flexibel te blijven en zich aan te passen aan onvoorziene omstandigheden.

Bijkomende belangrijke punten om rekening mee te houden

• Wanneer een kit (combinatie van componenten) in tientallen exemplaren moet worden geproduceerd, helpt de FAT om gebreken na productie te vermijden.
  • Wanneer een productie plaatsvindt in een ander land dan waar de apparatuur zal worden geïnstalleerd, garandeert de FAT dat de gewenste prestaties en functionaliteiten zullen worden verkregen.
  • Voor een gesigneerde montage (bedieningspaneel), op maat gemaakt voor een specifieke toepassing, waarborgt de FAT dat alle functionaliteiten worden getest en gegarandeerd vóór de levering op de bedrijfslocatie.
  • De FAT staat garant voor een snelle montage met de verwachte functionaliteiten zonder ook maar enige concessie tijdens de realisatie op de locatie van de klant, of het nu gaat om hardware of software.
  • De juiste voorbereiding van de FAT is de sleutel tot succes.  Een actieplan, functionele tests en in de fabriek uit te voeren analyses moeten van te voren worden voorzien; alles wat de goede werking van het systeem zou kunnen verstoren (gelijktijdige, tegenstrijdige bedieningen) moet worden voorkomen, en deze situaties moeten worden getest.
  • Alle uitgevoerde evaluaties en tests documenteren, de procedures onderzoeken om eventuele gebreken te identificeren, deze gebreken goed documenteren om te controleren of ze niet worden herhaald bij andere monsters. Het is gemakkelijker om een defect te corrigeren vóór de productie.
  • Een FAT van goede kwaliteit is de sleutel tot een snelle SAT (Site Acceptance Test) zonder onaangename verrassingen, en voorkomt zo onvoorziene kosten en vertragingen.

Hoe kan ANPI u helpen om deze test uit te voeren?

ANPI onderscheidt zich door haar technische expertise en onafhankelijkheid, waardoor ze de belangen van de bij dit proces betrokken partijen doeltreffend kan vertegenwoordigen. Of het nu gaat om het versterken van bestaande posities of het vervangen van een van de partijen, onze betrokkenheid garandeert een proactief en evenwichtig beheer van de uitdagingen. Indien u een beroep wilt doen op onze knowhow om deze tests uit te voeren, aarzel niet ons te contacteren op volgend adres: info@anpi.be.