Er bestaan blustoestellen met een grote inhoud die men verplaatsbare blustoestellen noemt. Het betreft grote en dus zware recipiënten die op een drager met wieltjes worden gemonteerd. Deze worden beter ingezet bij grotere risico’s in plaats van de draagbare blustoestellen.

De verplaatsbare blustoestellen moeten CE-gemarkeerd zijn volgens de richtlijn betreffende drukapparatuur. In tegenstelling tot wat de meeste consumenten denken, waarborgt de CE-markering het blusprestatievermogen van het toestel niet. Deze dient enkel om een minimale veiligheid van de drukweerstand te garanderen zodat het toestel vrij op de markt kan worden gebracht in de Europese Unie. Daarom blijft de BENOR-certificatie van blustoestellen de referentie voor een garantie betreffende het blusprestatievermogen.

De ANPI-afdeling Certificatie certificeert de verplaatsbare blustoestellen volgens de eisen van de BENOR- en ANPI-merken die de conformiteit ervan bewijzen met de proeven voorzien in de BENOR- en ANPI-specificaties (conform de ANPI-specificaties NTN 105).

- naar de pagina “ANPI-merk”

- naar www.benor.be

- naar labo pagina blustoestellen