Contacteer ons!
Gepubliceerd op 27 sep 2019

De werf om het puin van de brand van het dak van Notre-Dame is gigantisch.

Het is nog geen kwestie van esthetiek of zelfs van de materialen bestemd voor de wederopbouw maar steeds van “veilig afbraken”!
Het ontmantelen van de metalen steiger rond de torenspits vóór de brand is bijvoorbeeld nog steeds een probleem. Er zou 200 tot 300 ton schroot moeten worden geëvacueerd.
De hoofdarchitect van de werf, Philippe Villeneuve, legt uit dat de oorspronkelijke structuur van de steiger volledig onafhankelijk was van de torenspits. Bij de brand is de steiger niet gevallen maar zijn alle buizen aan elkaar gelast en vervormd. Ook alleen de zijde waarop de pijl is gevallen werd vervormd.
Tegenwoordig is de hele structuur verzwakt en dreigt in te storten.
Momenteel wordt een vloer geplaatst net boven deze stapel van gesmolten metaal. Nadien zal de verzwakte steiger op drie niveaus omsingeld worden en gaan de werkers langs touwen afdalen om elke pijp een voor een af te snijden.
Volgens de architect, zou deze eerste fase in januari 2020 kunnen beëindigen. Hij voegde eraan toe dat het "moeilijk is om een einddatum van de consolidatieperiode te voorzien": "We kunnen niet echt gerustgesteld worden tot medio 2020".

Bron « Cinq mois après l'incendie, où en est la rénovation de Notre-Dame de Paris »
Meer inlichtingen over de werf van Notre-Dame op “Cinq mois après l'incendie, où en est la rénovation de Notre-Dame de Paris »  - Artikel en video (in het Frans) op https://www.lci.fr/population/video-cinq-mois-apres-l-incendie-ou-en-est-la-renovation-de-notre-dame-de-paris-2132758.html

Kwaliteitsmerken