Gepubliceerd op 07 mei 2021

De kosten van het Grenfell brandonderzoek.

Terwijl de vierde verjaardag van de Grenfell Tower-brand nadert, lopen de kosten van het onderzoek hoog op en wachten nabestaanden, overlevenden en bewoners nog steeds op antwoorden over wie verantwoordelijk is voor de dood van 72 mensen.  Het Grenfell-onderzoek gaat door en is ver gevorderd in de derde module, waarin wordt onderzocht welke rol de brandveiligheidsmaatregelen in de Grenfell Tower hebben gespeeld en hoe de klachten van de bewoners in dovemans oren vielen.

Een recent bulletin van het Grenfell Tower Onderzoek onthult:
De totale kosten voor het onderzoekswerk sinds augustus 2017 zijn opgelopen tot £117 miljoen (134 810 910 €).
Hiervan is 61 miljoen pond juridische kosten, inclusief het jaarsalaris van 220 000 pond van de voorzitter, Sir Martin Moore-Bick.
Bijna de helft van de juridische kosten heeft betrekking tot de vertegenwoordiging van de "Core Participants", waaronder die voor de nabestaanden, overlevenden en omwonenden, alsmede twee vakbonden van de brandweer.
10 miljoen pond is gegaan naar kosten voor deskundige adviseurs.

Het onderzoek gaat verder door met module drie:

Hoofdvertegenwoordigers van de “Kensington and Chelsea Tenant Management Organisation” (KCTMO) gaan verder getuigen steeds tijdens het eerste deel van module drie.
In het tweede deel zal de aandacht vooral uitgaan naar de naleving van de brandveiligheidsverordening en de bekwamheid van Carl Stokes, die brandrisicobeoordelingen uitvoert voor de TMO.
Officieren van de Londense brandweer zullen ook getuigenis afleggen als handhavende instantie.
Vanaf 17 mei is het onderzoek van plan om een aantal nabestaanden, overlevenden en bewoners de mogelijkheid te bieden om de procedure persoonlijk bij te wonen indien zij dat wensen.

Translate from The Fire Protection association (UK) – 3.05.2021