Gepubliceerd op 07 sep 2018

Elke rookmelder telt!

Van 8 tot 23 september 2018 vindt de ‘14-daagse van de Veiligheid’ plaats. Jaarlijks sensibiliseert de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken samen met de hulpverleningszones tijdens die periode rond brandveiligheid in de woning. De campagne blijft met de slogan “Elke rookmelder telt” inzetten op geplaatste en onderhouden rookmelders en een vluchtplan in geval van brand.

Het plaatsen van rookmelders en het uitwerken en bespreken van een vluchtplan, zorgen ervoor dat de bewoners tijdig de woning kunnen verlaten wanneer er brand uitbreekt. Het belang hiervan kan niet onderschat worden. In 2017 vielen minstens 53 dodelijke slachtoffers tijdens of als gevolg van branden in woningen, Dat zijn meer dan 4 doden per miljoen inwoners.

Uit gezamenlijk onderzoek met de Nationale Vereniging voor brand- en diefstalbestrijding (ANPI) blijkt dat nog altijd 3 op 10 Belgen geen enkele rookmelder hebben en dat 1 op de 5 daarvan er zelfs ministens één in de kast heeft liggen, maar ze dus nog niet aan het plafond heeft bevestigd. 4 op 10 Belgen die wel rookmelders hebben, onderhouden deze niet.
Dat betekent dat slechts 4 op de 10 Belgen een onderhouden rookmelder heeft. Uit het onderzoek blijkt ook dat 1 op 20 Belgen rookmelders heeft die ouder zijn dan 10 jaar (en dus niet meer of minder goed functioneren

Investeer daarom in voldoende rookmelders om jou en je gezin tijdig te alarmeren en zorg er mee voor slachtoffers van woningbrand te vermijden.

Meer tips en informatie:

Onze preventietips: https://www.anpi.be/nl/brandpreventie-de-rookmelders