Rook is dodelijk. Elk jaar sterven er tientallen mensen in hun woning door verstikking, veroorzaakt door de rook die ze inademen tijdens hun slaap.

Een eenvoudige rookmelder reageert in de eerste minuten en had hen kunnen waarschuwen voor het gevaar.

De melder moet wel conform de Europese norm zijn (CE-markering - EN14604) en hij moet gelabeld zijn met een vrijwillig kwaliteitsmerk (BOSEC – TN 167) dat de goede werking ervan garandeert.

De ANPI-afdeling Certificatie kent, als geaccrediteerde BELAC-instelling en aangemeld door de Europese Commissie onder het nummer 1134, certificaten van prestatiebestendigheid toe, ook wel CE/CPR-certificaat genoemd, conform de norm EN14604.

Onze ervaring op het terrein heeft aangetoond dat de enige CE-certificering op rookmelders voor thuisgebruik niet volstond. Slechts  50% van de melders die enkel CE/CPR-gecertificeerd zijn, is echt conform de volledige norm EN14604. De certificering van de melders voor thuisgebruik onder het BOSEC-merk vervolledigt de Europese norm met de ANPI technische nota NTN 167. Het BOSEC-reglement schrijft ook regelmatige controles voor in de vorm van laboratoriumproeven op basis van stalen uit de markt.

Meer informatie: www.bosec.be